ثمانية مدونين مصريين على الأقل قاموا بملء هذا الاختبار، وبما أن الطبع يغلب التطبع فلم أستطع أن أقاوم أن أسأل نفسي: هل يوجد ما يميز شخصية المدون المصري؟ هل هناك ما يجمعنا في الصفات؟ وفي أي التوجهات نختلف؟
وبالتالي قمت بهذا التحليل البسيط، أولاً جمعت كل النتائج ووضعتها على رسمة واحدة
***
***
ثم حسبت من النتائج المتوسط لكل نوع شخصية، ومن ذلك تبين أن أكثر الصفات ثقلاً هي "بعد-الحداثة"، تليها في الترتيب "الثقافية الإبداعية" ثم "الوجودية والمثالية. وعلى الجانب المنخفض، أتت الرومانسية ثم الحداثة ثم المادية ثم في آخر الصف تماماً الأصولية
ثم حسبت أيضاً الاختلاف بين الاجابات، وتبين أنه كبير، بالذات في المادية والحداثة والوجودية، حيث اختلفت درجاتنا ما بين مرتفع جداً إلى منخفض جداً، وأخيراً حسبت المنطقة الدافئة التي تضم إحصائياً 69% من المدونين وهي تساوي المتوسط زائد أو ناقص درجة الاختلاف
UL (Upper Limit) & LL (Lower Limit)
***
***
وأخيراً رسمت المتوسط والحد الأعلى والأدنى للمنطقئة الدافئة، وبغض النظر عن مدى استيعابك للإحصاء فالصورة تشرح نفسها
***
***
طبعاً هذا الكلام يستفز الكثير من الأسئلة
س: من هم المدونين؟
س: هل كل هذا له معنى؟
ج: غالباً لا، فالمسابقة أصلاً مشكوك في دقتها، وعدد 8 قليل للخروج بنتائج، ربما لو أرسل لي 30 مدون نتائجهم ستصبح النتائج أدق، لكن الغريب أن النتائج تبدو منطقية، نحن بعد-حداثيون، مثقفون مبدعون وبالتأكيد لسنا أصوليين أو ماديين
س: أليس كل هذا الكلام نوع من الرفاهية الفكرية؟
ج: بالتأكيد، لكن النهاردة الجمعه أجازة، خللي الناس تنبسط
س: ما هو النمط الفكري المفضل لك، مودرنيست، فاندمنتاليست أم إكزيستانسياليست
ج: أنا شخصياً أفضل الرقاصيست المونولوجيست
20 comments:
شوف يا غاندي...هو ده مجهود فظيع اللي أنت عملته ده...ومشكور وكده...بس أنا مش بأفهم بالأرقام خالص وبعدين حتى الجدول اللي فيه ألوان مافيهوش بامبي...فأكيد مالوش علاقة بيا :)))
أنا أميل للاختبارات اللي بتطلعني فيا خمسين في الميه جارفيلد وخمسين في الميه ربة الشمس :))
فرصة سعيدة يا غاندي :))
ده بالضبط اللي كنت بافكّر فيه، بس فيه أكيد طرق أسهل :)
على العموم أنا عندي ليك مسائل أظرف في الأسابيع القادمة
ما رأيك في وضع الحداثي مقابل ما بعض الحداثي (في الرسم العنكبوتي)، والإبداعي أمام الأصولي؟
بالمناسبة، أعتقد أنّ
Cultural creative
تعني إبداعي ثقافي وليس ثقافي إبداعي- يعني يرى أنّ الحلّ موجود ربما ولكن ليس بعد. أو الحقيقة موجودة لكن الوصول إليها هو النسبي..
يعني
هيه الالوان الى فى الجدول ديه بتعبر عن ايه
لما شوفت اربعات وبعدين اتنينات اتفائلت
سؤال بقه
ليه حضرتك عملت التحليل على الحدود العظمى والصغرى
average + or- segma
كنت اعرف انها 3 سيجما
والسائد اليومين دول 6سيجما
ده حتى بقه موضه
ممكن افهم ازاى حضرتك قدرت تستنج البيانات دى
انا عندى استنتاج
فيه ناس هتلاقى ارقامها قريبه اومى من بعض
اعتقد ان دول شخصيات غير محدده او غامضه
وفيه ناس تلاقى فرق ساشع بين الارقام دول الشخصيات الواضحه والمحدده
لم أفهم شيئاً من الرسوم
على فكرة، فمت بعمل الاختبار
http://africano.bogspot.com
انا لاحظت ملاحظه اخرى في الجدول المرفق..
نسبه الاصوليه 34% هي اقل نسبه في المتوسط
و لكن من سبب في رفعها هما فتاتان
حدونه 56% و بلو 50%
ثم يليهما محمد و ميلاد
غريبه .. توقعت ان يكون المدونون اقل اصوليه بكثير.. على الاقل هؤلاء. فيم يكتبونه..
عموما انا الوحيد الذي حصل على صفر اصولي
سعيد جدا بيه
:-)
شكرا على المجهود يا غاندي.. لكن اعتقد انك استمتعت بالموضوع
تعليقات كتير هأحاول أجاوب على كل حاجة
*** هيه الالوان الى فى الجدول ديه بتعبر عن ايه
الأخضر هم على درجات والأصفر الدرجات اللي في النص والبرتقالي أوطى درجات، ديه طريقة بسيطة علشان الجدول يبقى مقروء بالعين حتى من غير الأرقام
*** سؤال بقه
ليه حضرتك عملت التحليل على الحدود العظمى والصغرى
average + or- segma
كنت اعرف انها 3 سيجما
والسائد اليومين دول 6سيجما
ده حتى بقه موضه
الواحد بيختار هو عايز يضم قد إيه من الناس في النتائج، فلو الواحد قال زائد أو ناقص سيجما يبقى بيعبر عن 69% من الناس، ولو قال زائد أو ناقص إثنين سيجما يبقى بيعبر عن 95% من الناس، أما 6 سيجما فديه كبيرة قوي، معناها إني بقول كلام ينطبق على 99.999997% من الناس
والمشكلة إنه علشان الواحد يوصل لده، حدود المنطقة هتبقى واسعة جداً جداً وبالتالي مالهاش معنى
***ممكن افهم ازاى حضرتك قدرت تستنج البيانات دى
حضرتي مش فاهم السؤال بصراحة
*** لم أفهم شيئاً من الرسوم
بص يا دكتور، الرسمة ديه اسمها رادار، كل صفة موجودة على خط من الخطوط، من صفر إلى مية، الرسمة الأولى فيها كل الناس كل واحد لون، علشان تشوفها كويس ممكن تأخدها على الPower Point بتاعك
الرسمة الثانية رادار برضه، لكن فيها ثلاث خطوط بس، بتلخص كل إجابات الناس، في كل صفة متوسط الناس هو الخط اللي في النص، والخطوط الثانية بتحدد معظم الناس إجاباتهم ما بين إيه وإيه
*** انا لاحظت ملاحظه اخرى في الجدول المرفق..
نسبه الاصوليه 34% هي اقل نسبه في المتوسط
و لكن من سبب في رفعها هما فتاتان
حدونه 56% و بلو 50%
ثم يليهما محمد و ميلاد
ملحوظة حقيقية جداً، نفسي ناس أكثر تبعت والنتائج هتقول حاجات كتير
أكثر الصفات ثقلاً هي "بعد-الحداثة"، تليها في الترتيب "الثقافية الإبداعية" ثم "الوجودية والمثالية.
أكثر ثلاث صفات ينطبقون عليّ بالترتيب. هذا يجعلني أكثر واحد من الثمانية يعبّر عن المجموعة. أليس كذلك؟ أنا سعيد بذلك. ـ
أنا كمان نفسى ناس كتير تبعت لأن الموضوع لذيذ بجد
أما بالنسبه لسؤالى الى حضرتك بتقول انك بصراحه مش فاهمه
فترقريبا رد حضرتك الى على المدونه عندى انا فهمت منه
الى كنت أقصده من السؤال
النتايج الى زى الاصوليه والومانسيه والوجوديه الحاجات الى ليها نسب
أزاى تم استنباطها من الأسئله
وشكراًَ على الإهتمام بالإجابة
بجد موضوع كويس أوى
maghood gbar.. we rosomat zarifa mosh ana lwa7dy mafhmahsh.. bas kont momkan na3raf alklam da klo man3'air dars ale7sa da!!
wad7 la2y motab3, alsfat al3ama lelmodoneeen , balzat ana 3'lbhm man nafs al7'alfiat althkafia ao alsaisia, we a7aina as7ab ao ahalehom as7ab ao 7ta araib..
altadween masa7at ta3beer atmna yatmta3 biha nas aktar man keda, we mosh moshtrkeen fi alsfat aly 7adrtk aktshftha, 3lshan matb2ash 7akr leshari7a mo3ina ..
ومن قال إن الأصولية تعني التشدد والتعصب؟ إنها تعني في هذا البحث مدى اعتماد المرء على الأسس والمبادىء في أعماله، ولا أظن أن هناك ما يفرح إذا نال أحد صفر في هذه المسألة.
ظني ان الاختبار الذي يجعلك - انت - مرجعية للحكم على ذاتك اختبار مضلل إلى حد كبير.
الأصوليون لا يرون أنفسهم أصوليون، والحداثيون كذلك. المابعد حداثيون - والمثاليون - هم من يرون انفسهم ما يصفون انفسهم به.
وده برده راي شخصي..
آسف نسيت أضيف حاجة مهمة - هل هناك اختبار لقياس معدل "الشوفينية" عند المدونين المصريين (طبعا زاد هذا المعدل بدرجة كبيرة بعد الاعلان اياه بتاع المايوهات (وابتسامة مصر التي لا تنسى).
فكرة؟
والله إحنا مافيش فايدة فينا، إختبار صغير، لعبة، وفجأة بقى فيه شلل وجماعات من المؤيدين والمعارضين للأصولية، ومش ناقص غير حد يقول يسقط المدونين المختلفين عن الأغلبية
فيه حكاية زمان عن جحا اللي كان ماشي في قصر السلطان، وشاف البغبان الملكي وكان عمره ما شاف الطائر ده، فجاب مقص وقصقص ريشه كله، وقاله إنت كده شكلك حمامة نظيفة
فاهمين؟ أنت مختلف عني، إذاً هناك شيء خطأ فيك
أولاً التحليل اتعمل على 8 أشخاص فقط، ولما زودت اثنين النتيجة اتغيرت، ولما هأزود عشرة النتيجة برضه هتتغير
ثانياً أنا كان كل غرضي إننا نفهم، نفهم، نفهم، وبعد ما نفهم ممكن نشوف الحاجات الإيجابية في اللي فهمناه
لو إحنا مختلفين تبقى حاجة عظيمة وفيها غنى
ولو احنا زي بعض، تبقى حاجة ظريفة وفيها عمق
Ghandy :)
My results are at :
http://justice4every1.blogspot.com/2005/07/according-to.html
Shoof keda 7a3mel "3adam tawazon" in the results ?
:)
the strange thing is that i scored 88% in both idealism and cultural creativity , and i was still considered an " Idealist"
I scored 69% in fundamentalism ...i thought i would score higher ..but i think the test authors definition of every thing is in it self based on interpretation .
walla eeh ra2yak ?
I tryed to work on these questions "this is me" but some questions I felt they are too general, to the extent of not knowing exactly what they mean exactly. I suggest if somebody [into psyschology or something who would know what do they exactly indicate]would go through them and write them in a more specific way.
any way, I came to be Cultural Creative with low Fundamentalist, and Materialist [I forgot the exact numbers] I would love to do it again!!
my results are there
http://digressing.blogspot.com/2005/07/blog-post_08.html#comments
يا باشمهندس، خذ هذا الاختبار و أخبرنا ما نوعك.
معلهش واضح ان ما حدش عنده فكره عن تحليك للبانات لكن اسمحلي بصفني بلاك بلت اني ااقولك انه مجهود كويس بس غير معبر لان طبعا العينات اللتي اخذت عدها صغير جدا وعلي ذلك لازم تجمع بانات اكتر من كده بكتير علشان تقدر تدي انطباع
وشكرا
Post a Comment